Ο ΝΑΥΤΗΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ (ΝΑΥΤΑΚΙ)

Είμαι εγώ ο ναύτης του Αιγαίου,

κρεβάτι έχω τα πλατεία νερά

και για την ένδοξη Πατρίδα

είμαι όλο φλόγα και καρδιά.

Με την ανδρεία του Μιαούλη

και με του Βότση την ψυχή,

τον δυστυχή εχθρό εγώ τρομάζω

και δεν τολμά να κινηθεί.

Εγώ της θάλασσας δελφίνι

τις τρικυμίες όλες αψηφώ

και περιμένω να’ ρθει η ώρα

να πολεμήσω τον εχθρό.

Να του κολλήσω μια τορπίλα

το έταξα εγώ στην Παναγιά

κι ένα καράβι του να θάψω

στου Πόντου τα βαθειά νερά.

Είμαι εγώ ο ναύτης του Αιγαίου,

άλλος εγώ Θεμιστοκλής,

απόγονος εγώ της Μπουμπουλίνας

και του Πιπίνου συγγενής.

Αϊ Νικόλα μας βοήθα

τον Στόλο πάντα, πάντα να νικά,

Να προστατεύει όλη την Ελλάδα,

Την Κύπρο μας και τα νησιά.

Πληροφορίες:

Συνθέτης: Κωνσταντίνος Λυκόρτας

Στιχουργός: Α. Αλκαίος

Αποτελεί το κατεξοχήν εμβατήριο του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ), χρονολογούμενο λίγο προ της απαρχής των Βαλκανικών Πολέμων 1912-13. Αναφέρεται ότι κατά τον απόπλου του Στόλου το 1912 από το Παλαιό Φάληρο, για την αντιμετώπιση του αντιστοίχου Τουρκικού στις Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου, παιανιζόταν από την μπάντα του τότε ΒΝ (Βασιλικού Ναυτικού), επί του θωρηκτού «Αβέρωφ». Με χαρακτηριστική μελωδική γραμμή, ανάλαφρο και ταυτόχρονα δυναμικό, με τα ξύλινα της μπάντας και τους τρυλλισμούς τους, να αποδίδουν έναν «αέρα» πετάγματος γλάρων πάνω από τα πλοία.

Οι στίχοι του αποδίδουν έξοχα το πνεύμα επιθετικότατος του Στόλου και την προσμονή των πληρωμάτων για την αντιμετώπιση των Τούρκων, οι οποίοι δείλιαζαν να βγουν στο Αιγαίο. Αναφέρεται επίσης η χρήση της τορπίλης, υπενθυμίζοντας ότι η πρώτη τορπιλική επίθεση υποβρυχίου κατά πλοίου στην Παγκόσμια Ναυτική Ιστορία σημειώθηκε από το Ναυτικό μας, (το Υ/Β Δελφίν κατά του Τουρκικού Καταδρομικού «Μετζιτιέ») κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους και στον ηρωισμό του Υποπλοιάρχου Βότση, ο οποίος ως κυβερνήτης του Τορπιλοβόλου «1», προσέβαλλε το Τουρκικό καταδρομικό «Φετίχ Μπουλέντ» εντός του λιμένα της κατεχόμενης Θεσσαλονίκης. Αποπνέει τον πόθο της Μεγάλης Ιδέας του Έθνους, πολε­μώντας όχι μόνον στο Αιγαίο, αλλά βυθίζοντας Τουρκικά πλοία ακόμη και στον Εύξεινο Πόντο. Συνδέει την ένδοξη Ελληνική ναυτική παράδοση από την εποχή του Θεμιστοκλή, του πυρπολητή Πιπίνου, του Μιαούλη και της Μπουμπουλίνας, με τα πληρώματα του ΠΝ, προτρέποντάς τους στο τέλος να υπερασπίσουν όλη την Ελλάδα, την Κύπρο μας και τα Νησιά.

Παιανίζεται από όλες τις μπάντες όταν μετέχουν σε εκδηλώσεις τμήματα του ΠΝ. Η απλότητα της μελωδικής του γραμμής, επιτρέπει να παιανίζεται και από μικρής δυναμικότητος μπάντες.

Leave a Reply

