ΠΕΡΝΑΕΙ Ο ΣΤΡΑΤΟΣ

Περνάει ο Στρατός, της Ελλάδος Φρουρός,

του κάθε της εχθρού ο σκληρός τιμωρός

στο πέρασμά του τρέμει η γη που πατεί

και προς τη δόξα περπατεί.

Περνάει ο στρατός, της Πατρίδος ασπίς

του ευγενούς μας Έθνους η μόνη ελπίς

του κάθε εχθρού τα βέλη επάνω του σπουν

και οι αντίπαλοι σκορπούν.

Καμαρωτά περνούν τα φανταράκια μας

γεμάτο λεβεντιά το Ιππικό,

οι πυροβολητές και τα γεράκια μας

που στον εχθρό σκορπούν θανατικό.

Περνούν οι λεβεντιές της Θεσσαλίας μας,

της Θράκης, των Νησιών και του Μωριά,

της Ρούμελης και της Μακεδονίας μας,

παντού σκορπώντας Λευτεριά.

ΤΡΙΟ

Με τέτοιον λαμπρό Στρατό, νικούμε κάθε μας εχθρό

και σαν ξαναχρειασθή, η Ελλάδα μας να δοξασθή

τότε όλοι μαζί θα τρέξουμε στην Γραμμή, με την γενναία μας ορμή

τα όπλα μας θα στέψη η Νίκη κι η Τιμή.

ΕΠΩΔΟΣ

Περνούν οι διαλεκτοί της Ελλάδος βλαστοί,

των Μαραθωνομάχων απόγονοι σωστοί,

αυτοί μας ασφαλίζουν σε κάθε στιγμή

και τη ζωή και την τιμή.

Περνάει ο Στρατός κι οι τρομπέτες κτυπούν

και Δόξες μας παλιές στην ψυχή μας ξυπνούν

στο διάβα του η Νίκη γελά χαρωπά

και δαφνοστέφανα σκορπά.

Καμαρωτά περνούν τα Ευζωνάκια μας

με τη λεβέντικη κορμοστασιά

τα φανταράκια και τα σκαπανάκια μας

γεμάτα όλο νιάτα και δροσιά.

Περνούν λεβέντες της Μακεδονίας μας

της Θράκης, των Νησιών και του Μωρηά,

της Ρούμελης, Ηπειροθεσσαλίας μας,

παντού σκορπώντας Λευτεριά.

Πληροφορίες

Συνθέτης: Τχης (ΜΣ) Διονύσιος Βισβάρδης

Στιχουργός: Σχης (ΠΖ) Κ.Β. Γκικόπουλος

Αποτελεί ως μουσική σύνθεση ένα εξαίρετο εμβατήριο, με ιδιαίτερα δυναμική μελωδική γραμμή από πλευράς ενοργανώσεως και ηχητικής αποδόσεως όπως και ρυθμικής αγωγής. Μαζί με το εμβατήριο «Ευζωνάκι», χρησιμο­ποιείται ευρέως ιδιαίτερα στις παρελάσεις κατά τη διέλευση τμημάτων της ΣΣΕ, Ευζωνικής Φρουράς, Δυνάμεων Καταδρομών. Παιανίζεται επίσης από τις Μπάντες όλων των Κλάδων, των Σωμάτων Ασφαλείας και τις Δημοτικές Φιλαρμονικές, όταν μετέχουν σε τμήματα με εμπλοκή δυνάμεων του ΣΞ, ενώ μπορεί να παιανίζεται και από μπάντες μικρής δυνάμεως. Αντικατοπτρίζει απόλυτα την ορμή και αποφασιστικότητα του Στρατού μας εναντίον κάθε επιβουλέα.

Είναι εμβατήριο του οποίου οι στίχοι και η μελωδία δημιουργήθηκαν την εποχή του Μεσοπολέμου και συγκεκριμένα ίο έτος 1935.

Χαρακτηριστικός είναι ο τρόπος δημιουργίας του. 0 στιχουργός του, Δντής τότε του III Επιτελικού Γραφείου της XI ΜΠ, άκουσε στρκό τμήμα του 50ου Συντάγματος Πεζικού, να περνά κάτω από το γραφείο του, γυρνώντας από το πεδίο ασκήσεων και να τραγουδούν ένα αυτοσχέδιο άσμα, το οποίο ουδεμία σχέση είχε με την στρκή ιδιότητα των μελών του. Αγανακτισμένος από το άκουσμα και την σκέψη ότι παρήλαυνε στρατιωτικό τμήμα χωρίς να τραγουδά στρατιωτικό άσμα, κάθισε στο γραφείο του, έγραψε τους στίχους και κάλεσε την επομένη το απόγευμα στην οικία του τον τότε Λχία (ΜΣ) Βισβάρδη Διονύσιο, να του προσθέσει μελωδία στο πιάνο. Η μουσική του Βισβάρδη τον ενθουσίασε, το υπέβαλλαν προς το Γ ΣΣ, το οποίο και το ενέκρινε μετ’ επαίνου (Αρ. Πρωτ. 3383/1410/27 Ιουλ. 1935/Γ’ΣΣ/ΙΙΙο Γρ). Με αυτόν τον τρόπο καθιε­ρώθηκε το εμβατήριο «Περνάει ο Στρατός», το οποίο ακουγόταν από το Κρατικό Ραδιόφωνο την εποχή του Ελληνοϊταλικού Πολέμου και μετέπειτα.

Μάλιστα η 3η Ελληνική Ορεινή Ταξιαρχία, μετά την κατάληψη του Ρίμινι, τον Σεπτέμβριο του 1944, παρήλαυνε στους δρόμους της πόλεως με την στρατιωτική Μουσική της να παιανίζει το εμβατήριο και τους άνδρες της να το τραγουδούν, ενώ το ίδιο γεγονός συνέβη και στην Ρώμη.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s