Το έργο της αεροφωτογράφισης των περιοχών Πάρνηθας και Πηλίου που πρόσφατα επλήγησαν από τις πυρκαγιές, ανατέθηκε στη Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού με σκοπό τον προσδιορισμό των κατεστραμμένων περιοχών και την κήρυξή τους ως αναδα- σωτέες. Η Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού είναι ο μόνος δημόσιος φορέας που διαθέτει τον ανάλογο εξοπλισμό για εκτέλεση τέτοιων αποστολών, ήδη έχει ολοκληρωθεί η αεροφωτογράφιση των περιοχών της Πάρνηθας, Πηλίου και της Αγιάς Λάρισας και έχουν συνταχθεί τα πρώτα φωτομωσαϊκά των περιοχών αυτών.
Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκαν ειδικά αεροσκάφη C-12R/AP της Αεροπορίας Στρατού. Τα αεροσκάφη αυτά διαθέτουν όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό για την εκτέλεση αποστολών αεροφωτογράφισης. Η επιχειρησιακή απαίτηση για την απόκτησή τους προέκυψε έπειτα από τη συμπλήρωση του κύκλου ζωής των αεροσκαφών U-9E AEROCOMMANDER που μέχρι το 1999 είχαν αυτήν την αποστολή. Παραλήφθηκαν δύο αεροσκάφη αυτού του τύπου από την Αεροπορία Στρατού το φθινόπωρο του 2003 με απευθείας πτήση από το Κάνσας των ΗΠΑ και τη συμμετοχή ελληνικών πληρωμάτων. Εντάχθηκαν στη δύναμη του 4ου ΤΕΑΣ και επιχειρούν από το Α/Δ των Μεγάρων.
Πρόκειται για δικινητήρια αεροσκάφη αμερικανικής κατασκευής με δυνατότητα μεταφοράς 6 επιβατών και φορτίων. Κατασκευάζονται από την εταιρία RAYTHEON – BEECHCRAFT και φέρουν τον τελειότερο εξοπλισμό που τους δίνει τη δυνατότητα να πετούν σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου πληρώντας τις προδιαγραφές που έχουν θέσει οι διεθνείς οργανισμοί. Διαθέτουν συμπιεζόμενη καμπίνα, οροφή πτήσεως 35.000 πόδια, σύστημα διαχείρισης πτήσης (Flight Management System), αποκριτή με MODE S και έχει δυνατότητες πτήσεως σε εναέριο χώρο RVSM (Reduced Vertical Separation Minimum). Επιπρόσθετα έχουν εγκατασταθεί όλες οι συσκευές που απαιτούνται για την ανάληψη και εκτέλεση της στρατιωτικής αποστολής τους (συσκευές επικοινωνιών, IFF κλπ).
Στη διαμόρφωση της αεροφωτογράφισης τοποθετείται ο εξοπλισμός αποστολής (mission equipment) που αποτελείται από τη φωτομηχανή RMK- TOP της εταιρίας CARL-ZEISS γερμανικής προελεύσεως, το σύστημα ηλεκτρονικών υπολογιστών που είναι απαραίτητο για τη διαχείριση της φωτομηχανής και του φωτογραφικού προϊόντος (Airborne Sensor Management System-ASMS) και διαμορφώνονται δύο θέσεις εργασίας κατά την πτήση για τους φωτοναυτί- λους. Στην περίπτωση αυτή το πλήρωμα αποστολής αποτελείται από 2 χειριστές του αεροσκάφους, 1 ιπτάμενο μηχανικό και 2 φωτοναυτίλους που προέρχονται από τους Αξιωματικούς της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού.
Κατά τις δύο περιόδους αεροφωτογράφισης (καλοκαιρινούς μήνες) λήφθηκαν πάνω από 11.500 αεροφωτογραφίες και διανύθηκαν περισσότερα από 25.000 ναυτικά μίλια στον ελλαδικό χώρο. Οι αεροφωτογραφίσεις αφορούσαν τις περιοχές της Μακεδονίας – Ηπείρου – Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας – Κυκλάδων – Δωδεκανήσων – νήσων Ανατολικού Αιγαίου για την αναθεώρηση και επικαι- ροποίηση των υφιστάμενων χαρτών σε όλες τις κλίμακες. Επίσης λήφθηκαν ειδικά, αεροφωτογραφίες των παραλίων των νησιών του Αιγαίου για τον προσδιορισμό του αιγιαλού και τις αλλαγές που έχουν επέλθει λόγω της αλλαγής της στάθμης της θάλασσας. Το έργο αυτό διατίθεται για εκμετάλλευση σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο με προφανή το αποσβεστικό αποτέλεσμα της επένδυσης της αγοράς των αεροσκαφών.
Οι αποστολές των C-12 όμως δε σταματούν εδώ. Όπως στις πρόσφατες καταστροφές έτσι και στο παρελθόν χρησιμοποιήθηκαν τα υπόψη αεροσκάφη για την αεροφωτογράφιση των περιοχών της Ραφήνας, της Χαλκιδικής και της Αρεόπολης Λακωνίας που επλή- γησαν από αντίστοιχες καταστροφές. Επίσης χρησιμοποιήθηκαν για την αεροφωτογράφιση της περιοχής του Γραμματικού μετά τη συντριβή εκεί του αεροσκάφους της εταιρίας ΗΛΙΟΣ και συνέβαλαν, έτσι, στο έργο της επιτροπής διερεύνησης για τις συνθήκες της πτώσης του. Η προσφορά στο κοινωνικό σύνολο των C-12 της Αεροπορίας Στρατού είναι καθημερινή με τήρηση ετοιμότητας για εκτέλεση πτήσεως με σκοπό τη μετακίνηση εξειδικευμένου ιατρικού προσωπικού του Εθνικού Οργανισμού Μεταμοσχεύσεων και μοσχευμάτων σε συνεργασία με το ΕΚΑΒ. Έχουν ήδη εκτελεσθεί με επιτυχία αποστολές αυτού του είδους. Παράλληλα, στα πλαίσια της στρατιωτικής τους αποστολής συγκαταλέγεται η ταχεία μετακίνηση της πολιτικοστρατιωτικής ηγεσίας και επιτελών σε αεροδρόμια στον ελλαδικό χώρο και στο εξωτερικό. Τα C-12 της Αεροπορίας Στρατού έχουν μεταφέρει το ελληνικό εθνόσημο σε αεροδρόμια όπως της Μασσαλίας, της Ρώμης, της Νάπολης, της Βενετίας, της Λάρνακας, της Πάφου, της Σόφιας, του Βουκουρεστίου, των Τιράνων, του Σαράγιεβου, της Τούζλας, της Πρίστινας και αλλού.
Η Αεροπορία Στρατού με τα μέσα που διαθέτει, συμβάλλει σημαντικά στην επαύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των ενόπλων δυνάμεων αλλά παράλληλα προσφέρει ανάλογο έργο στο κοινωνικό σύνολο χάρις την προσπάθεια, την ικανότητα και την αποτελεσματικότητα του προσωπικού της.
Κύρια Χαρακτηριστικά
- Χώρα προέλευσης: ΗΠΑ
- Έτος εισόδου στο ΣΞ: 2003
- Χρήση: Άεροφωτογραφικό
- Εταιρεία κατασκευής: BEECHCRAFT
- Κινητήρας: 2 Χ PT6A-41 PRATT & WHITNEY
- Ισχύς κινητήρα: 2 X 850 HP
- Διάμετρος έλικος: 8 FT, 2,5 IN
- Μήκος ατράκτου: 43 FT, 10 IN
- Ύψος: 15 FT, 0,5 IN
- Πλάτος: 54 FT, 6 IN
- Βάρος κενό: 7894 LBS
- Μικτό βάρος: 11200 LBS
- Ακτίνα δράσης: 1710 MILES (NAUTICAL)
- Μέγιστη οροφή πτήσης: 35000 FT
- Μέγιστη ταχύτητα: 285 MPH (KNOTS)
- Αυτονομία: 7,5 HRS £ Πλήρωμα: 3 (2 χειριστές και 1 μηχανικός)
- Δυνατότητα φορτίου: 6 επιβάτες