Η εμφάνιση του πολιτικού προσωπικού στις Ένοπλες Δυνάμεις τοποθετείται στα χρόνια της Επανάστασης του 1821. Η συστηματική οργάνωση του στρατού, από την αρχή του ελεύθερου Ελληνικού κράτους, δημιούργησε την ανάγκη ύπαρξης διάφορων ειδικοτήτων. Από τους πρώτους, αν όχι οι πρώτοι, πολίτες εργαζόμενοι σε θεσμοθετημένες θέσεις πολιτικού προσωπικού ήταν οι καθηγητές στη Σχολή Ευελπίδων, που ίδρυσε ο Καποδίστριας το 1828. Έτσι άρχισε η είσοδος του πολιτικού προσωπικού που στη συνέχεια και σε σχέση με τις ολοένα αυξανόμενες ποικίλες ανάγκες εξελίχθηκε στο σημερινό πολιτικό προσωπικό του ΥΠΕΘΑ, το οποίο αποτελεί οργανικό και αναπόσπαστο τμήμα του.
Η συνεχής, ιδιαίτερα μετά το 1950, τεχνολογική εξέλιξη οδήγησε και στην αύξηση του πολιτικού προσωπικού, μόνιμου ή εποχικού, καθώς και στη διαμόρφωση πολλών κλάδων και στην πολυεπίπεδη οργάνωσή του. Φυσικά, με την εξέλιξη της οργάνωσης των Ενόπλων Δυνάμεων υπήρξε συγκέντρωση ή αποκέντρωση υπηρεσιών, δημιουργήθηκαν νέες υπηρεσίες ή διευθύνσεις, όπως στον τομέα της επιστημονικής ή τεχνολογικής έρευνας, ιδρύθηκαν νομικά πρόσωπα ή οργανισμοί υπαγόμενοι στο ΥΠΕΘΑ.
Διοικητική δομή και διάρθρωση
Μετά από μία μακρά περίοδο αλλαγών και προσαρμογών στην διοικητική δομή, ισχύει από 24102002 το ΠΔ 290/02 (ΦΕΚ 260/Α’), με το οποίο ορίζεται ο νέος «Οργανισμός Πολιτικού Προσωπικού ΥΕΘΑ», ο οποίος αποτελούσε πάγιο αίτημα των πολιτικών υπαλλήλων. Η υλοποίησή του αναδεικνύει την παρουσία του πολιτικού προσωπικού, προσδίδοντάς του αυξημένες αρμοδιότητες στις Ένοπλες Δυνάμεις, ενισχύει τον επιστημονικό και τεχνικό τομέα, καθορίζοντας νέες θέσεις ευθύνης και προσαρμόζοντας τα ισχύοντα δεδομένα στη σύγχρονη αντίληψη και εποχή.
Σύμφωνα με τον ισχύοντα Οργανισμό Πολιτικού Προσωπικού προβλέπονται 14.266 θέσεις εργασίας για το Γενικό Επιτελείο Στρατού. Από αυτές καλύπτονται μόνο 6.358. Αναλυτικά ανά κατηγορία η δύναμη έχει ως εξής:
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ | ΜΟΝΙΜΟΙ | ΣΕΙΔ |
Διδακτικό Προσωπικό (ΔΠ) | 49 | |
Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) | 453 | 23 |
Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) | 532 | 8 |
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ) | 4454 | 102 |
Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (ΥΕ) | 694 | 43 |
Σύνολα | 6182 | 176 |
Γενικό Σύνολο Υπηρετούντων | 6358 |
Επίσης προβλέπονται 31 θέσεις προϊσταμένων Διευθύνσεων/Υποδιευθύνσεων, καθώς και 531 θέσεις προϊσταμένων Τμημάτων και Αυτοτελών Γραφείων.
Ο ως άνω Οργανισμός σήμερα χρήζει τροποποίησης, καθόσον από την έκδοσή του έχουν επέλθει μεταβολές λόγω της αναδιοργάνωσης, διάλυσης, συγχώνευσης και δημιουργίας νέων Μονάδων Υπηρεσιών. Το Πολιτικό Προσωπικό στελεχώνει όχι μόνο Στρατιωτικές Μονάδες αιχμής αλλά και Εργοστάσια, Ερευνητικά Κέντρα (ΚΕΤΕΣ), Νοσοκομεία και άλλες Τεχνικές Υπηρεσίες και Οργανισμούς. Παράλληλα παρέχει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στον Επιστημονικό, Τεχνικό, Διοικητικό, Οικονομικό και Εφοδιαστικό τομέα.
Την τελευταία εικοσαετία οι προσλήψεις πολιτικού προσωπικού είναι ελάχιστες και οι χιλιάδες συνταξιοδοτήσεις έχουν προκαλέσει προβλήματα, αν ληφθεί υπόψη ότι έχουν δημιουργηθεί νέες υπηρεσίες στο πλαίσιο του εξοπλιστικού προγράμματος των Ενόπλων Δυνάμεων και του γενικότερου εκσυγχρονισμού του Υπουργείου. Το θέμα της ανανέωσης του προσωπικού με νέες προσλήψεις μονίμων υπαλλήλων, ιδιαίτερα σε κλάδους πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και τεχνικών ειδικοτήτων, αναδεικνύεται σε ζήτημα αιχμής και ήδη έχουν αναληφθεί πρωτοβουλίες για την αντιμετώπισή του.
Εκπαίδευση Επιμόρφωση
Με στόχο την αναβάθμιση και την προσαρμογή του πολιτικού προσωπικού στις νέες τεχνολογικές προσεγγίσεις, καθώς και στην παροχή στους πολίτες υπηρεσιών υψηλού επιπέδου, δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στην εκπαίδευση και συνεχή επιμόρφωση των υπαλλήλων.
Προσφορά Αξιοποίηση
Το Υπουργείο Εθνικής ‘Αμυνας έχει ως ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τη συνύπαρξη του ένστολου με το πολιτικό προσωπικό. Διαφορετικοί ρόλοι και θέσεις συνυπάρχουν και συναρθρώνονται σε όλη τη δομή των Ενόπλων Δυνάμεων για να δημιουργήσουν ισχυρούς όρους άμυνας και ασφάλειας στη χώρα μας.
Είναι γεγονός ότι οι εργαζόμενοι μόνο σε ένα περιβάλλον στο οποίο αναπτύσσεται η γνώση και η προσωπικότητά τους μπορούν να συμβάλουν στην προσπάθεια που έχει ως στόχο τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα της διοίκησης.
Ειδικά στην εποχή μας κύριος στόχος είναι η ανάπτυξη των δυνατοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, ώστε να συμβάλει πολλαπλώς, όχι μόνο στην άμυνα, αλλά και στην ανάπτυξη συγκεκριμένων τομέων σ’ έναν τόσο ιδιαίτερο και ευαίσθητο χώρο, όπως αυτός του ΥΠΕΘΑ.
Είναι γνωστό άλλωστε ότι το ΥΠΕΘΑ έχει ιδιαιτερότητες σε σχέση με την υπόλοιπη διοίκηση, αν ληφθεί υπόψη η διαφορετική δομή και τα ειδικά χαρακτηριστικά του. ‘Έτσι οι πολιτικοί υπάλληλοι έχουν ένα ξεχωριστό ρόλο που έρχεται ως αρωγός στη στήριξη του έργου των Ενόπλων Δυνάμεων.
Εκ παραλλήλου, ωστόσο, απαιτείται η ανθρωποκεντρική προσέγγιση, ώστε τα στελέχη, οι εργαζόμενοι, να εντάσσονται αρμονικά στη λειτουργία των υπηρεσιών, με κριτήριο τη δομή και αποστολή του Υπουργείου, οι οποίες όμως δεν πρέπει να αποτελούν εμπόδιο για την ανάληψη θέσεων και ευθυνών από το πολιτικό προσωπικό.
Είναι ανάγκη σήμερα, να αξιοποιείται η ικανότητα, η δεξιότητα, η εμπειρία και η τεχνογνωσία που έχουν αποκτήσει οι εργαζόμενοι προς όφελος της επίτευξης της συνολικής ασφάλειας και της διαρκούς ετοιμότητας.
Προοπτικές
Η Διοίκηση είναι μια δρώσα δύναμη και χρέος όλων είναι η ανταπόκριση στις απαιτήσεις των καιρών. Άλλωστε υπάρχουν ικανότατα στελέχη, όχι μόνο της διοίκησης, αλλά και της επιστήμης και της έρευνας που μπορούν να συνδράμουν αποφασιστικά στην περαιτέρω ανάπτυξη και βελτίωση των υπηρεσιών, όπως είναι οι επιστημονικές και οι ερευνητικές μονάδες, καθώς και οι χώροι παραγωγής, προς όφελος της εθνικής άμυνας και ασφάλειας. Το πολιτικό προσωπικό στις μέρες μας ανταποκρίνεται με τον καλύτερο τρόπο στα καθήκοντά του, χρειάζεται όμως να αξιοποιήσει κάθε δυνατότητα που του δίνεται για αναβάθμιση του ρόλου του, για παραπέρα βελτίωση της προσφοράς του, αξιοποιώντας και το νέο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τους δημοσίους υπαλλήλους (νέος δημοσιοϋπαλληλικός κώδικας).
Eνας μολις πτυχιούχος Πολιτικης Επιστημης σε ποιον τομεα στο Υπουργειο Εθνικης Αμυνας μπορει να απασχοληθεί υπαρχουν προοπτικες!! Ευχαριστω εκ των Προτερων.